آزادوار شهری به قدمت تاریخ

«هادی باقری» در بازدید از جنگل‌های پسته‌ی خواجه شهر کلات و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این جنگل‌ها از عرصه‌های طبیعی استان است که در ۱۵ رویشگاه در شهرستان‌های درگز، کلات، تربت‌جام، صالح‌آباد، مشهد و سرخس قرار دارد.

وی زمان برداشت پسته‌های جنگلی را از اوایل تیر به مدت دو ماه برشمرد و افزود: جنگل‌های پسته عموماً در عرصه‌ی کوهستانی و بزرگ‌ترین آن جنگل‌های پسته خواجه شهر کلات در منطقه‌ی چهچهه به وسعت 4680 هکتار است.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی با بیان این‌که این جنگل از نظر وسعت و تولید، مقام نخست را در میان شهرهای استان دارد، تصریح کرد: جنگل‌های پسته‌ی وحشی استان از نظر وسعت، گونه، رشد و نوع در کشور نیز منحصر به فرد است.

باقری افزود: جنگل‌های پسته‌ی منطقه‌ی خواجه در سال ۷۱ مورد مطالعه، طرح مدیریت منابع طبیعی آن تهیه و در سال ۷۶ تجدید نظر شد.

وی با اشاره به اهداف اجرایی تهیه این طرح گفت: از اهداف اجرایی تهیه این طرح حفاظت از رویشگاه طبیعی منطقه و ذخایر ژنتیکی آن، ایجاد اشتغال‌زایی برای مردم منطقه و اجرای طرح‌های اصلاح و احیای جنگل بود.

باقری افزود: با این طرح مشارکت مردم به حفظ، توسعه و احیای این عرصه جلب شد و این به تشکیل تعاونی بهره‌برداران با ۲۱۵ عضو در منطقه منجر شد.

وی با بیان این‌که متوسط برداشت پسته‌ی وحشی در عرصه‌های جنگلی خراسان‌رضوی بسته به وضعیت، شرایط بارش‌ و آب و هوا بین ۱۵ تا ۲۰۰ تن در سال متفاوت است، گفت: امسال و تاکنون، براساس برآوردها حدود ۱۰۰ تن محصول از این عرصه‌ها برداشت شده است.

باقری با اشاره به این‌که برآورد می‌شود که این محصول امسال ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال درآمد داشته باشد، خاطرنشان کرد: از این میزان حدود دو میلیارد و۴۰۰ میلیون ریال عواید دولتی و بقیه متعلق به مردم منطقه است.

وی حجم محصول برداشت شده از جنگل‌های خواجه را حداقل ۶۰ تن دانست و گفت: امسال تفاهمنامه‌ای با تعاون روستایی داریم که بر مبنای آن در همه‌ی شهرستان‌های مربوط تعاونی‌های بهره‌برداران از تولیدات این جنگل‌ها فعال شود. به این ترتیب هم در برداشت و هم در توسعه و حفاظت این جنگل‌ها مردم نیز مشارکت می‌کنند.

منبع : سايت روستا نيوز


نویسنده: داود ׀ تاریخ: یک شنبه 27 مرداد 1387برچسب:وجود, بيش, ۴۹ هزار, هکتار ,جنگل پسته‌ي, وحشي, خراسان‌رضوي, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است